صدای ایران

سیاسی،اجتماعی،فرهنگی و...

صدای ایران

سیاسی،اجتماعی،فرهنگی و...

صدای ایران
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
نویسندگان

 گروه سیاسی«تیتریک»،وب سایت بخش فارسی شبکه بی بی سی (BBCPersian) در گزارش تحلیلی خود به بهانه بررسی انتخابات ریاست خبرگان رهبری در اسفند ماه سال جاری، به تشریح و تفسیر گفتگوی اخیر حجت الاسلام والمسلمین اکبر هاشمی رفسنجانی با روزنامه جمهوری اسلامی می پردازد. این گزارش با عنوان «هاشمی رفسنجانی از آینده رهبری ایران چه می گوید» به قلم "محمد رهبر" در بی بی سی منتشر شده است...

وب سایت شبکه دولتی انگلیس می نویسد: «هر چند ریاست خبرگان رهبری به زعم برخی از ناظران سیاسی مقامی تشریفاتی است و با عملکرد کم و بیش مخفی و ناچیز در نظارت بر رهبری جمهوری اسلامی ایران، مقامی ناظر بر عملکرد رهبر به حساب نمی آید، اما شاید بتوان گفت که رئیس خبرگان در تعیین رهبر، نقشی تعیین کننده داشته باشد.»
بی بی سی با اشاره به درگذشت آیت الله مهدوی کنی و موضوع جانشین وی بر مسند ریاست مجلس خبرگان رهبری می افزاید :«اکنون برخی از چهره های سیاسی آقای هاشمی شاهرودی را  گزینه مرضی الطرفین برای ریاست خبرگان می دانند اما بر اساس آنچه که اکبر هاشمی رفسنجانی اخیرا به روزنامه جمهوری اسلامی گفته است او در حال حاضر کسی را برای رهبری احتمالی در آینده مناسب نمی داند.»
رسانه وابسته به خاندان سلطنتی انگلیس می‌نویسد: «آقای هاشمی رفسنجانی در مصاحبه ی مفصل خود با روزنامه جمهوری اسلامی به صراحت می گوید: "اگر فردا آیت الله خامنه ای نباشد چه کسی را دارید که رهبری را بر عهده بگیرد".»
بی بی سی پس از نقل خاطرات هاشمی رفسنجانی از چگونگی انتخاب حضرت آیت الله خامنه ای به مقام رهبری، می‌نویسد: «هاشمی شورایی بودن رهبری را به عنوان راهکار پیشنهاد می دهد و می گوید: "شاید در آینده بدون شورا نتوان کار درست را انجام داد".»
وب سایت شبکه دولتی انگلیس که موضوع شورایی بودن رهبری را در سخنان هاشمی رفسنجانی مورد تدقیق قرار داده است، به این بخش از خاطرات هاشمی اشاره می‌کند: «آقای هاشمی رفسنجانی اذعان می کند که در جلسه خبرگان ۱۴ خرداد سال ۶۸ که پس از درگذشت آیت الله خمینی تشکیل شد، طرفدار رهبری شورایی بوده و حتی اعضای این شورای سه نفره را هم به مجلس خبرگان معرفی کرده است که عبارت بودند از آیت الله علی خامنه ای، عبدالکریم موسوی اردبیلی و علی مشکینی . اما نه این طرح شورایی و نه شرط زمانی ۱۰ ساله برای رهبری، هیچکدام رای نیاورد.»
 بر همین اساس، بی‌بی‌سی گزارش خود را با طعنه هاشمی به عملکرد خبرگان رهبری ادامه می‌دهد و می‌نویسد: « هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سوال روزنامه جمهوری اسلامی که می پرسد"اگر مشکلی برای ایشان [مقام معظم رهبری] به وجود بیاید، سرنوشت این نظام اسلامی و نظام ولایت فقیه با این قانون اساسی، می‌خواهد به دست چه کسی سپرده شود؟" می گوید: "من می‌گویم کاری که کردیم، در زمان خودش کار درستی بود. اینکه به دست چه کسی می‌افتد، یک نگرانی برحق است. اما اگر اشکالی هست، در عملکرد خبرگان است".»
 وب سایت این شبکه انگلیسی می‌افزاید: «علیرغم تغییر قانون اساسی ایران و حذف موضوع شورای رهبری، آقای هاشمی رفسنجانی می گوید: "اگر خبرگان به وظیفه خودشان درست عمل کنند، در صورت نبودن یک فرد مناسب حتما می‌توانند شورایی کنند. چون قانون شوراشدن هم باز است".»
بر اساس این گزارش، آقای هاشمی رفسنجانی در ادامه گفتگوی تأمل برانگیز خود با روزنامه جمهوری اسلامی، می‌گوید: «شاید در آینده بدون شورا نتوانند کار درستی انجام بدهند. البته این کار تا حدودی به مردم هم بر می‌گردد، چون اگر مردم نمایندگان خود را درست انتخاب کنند، می‌توان امیدوار بود. اتفاق بد در مجلس و هر جای دیگر که مردم بد انتخاب کنند، می‌افتد."
بی بی سی درباره این مصاحبه منحصر به فرد می‌نویسد: «مصاحبه روزنامه جمهوری اسلامی به گونه ای چالشی پیش می رود و مصاحبه کنندگان که نامشان ذکر نشده اصرار دارند که ساختار قانون اساسی مشکلات جدی دارد و هاشمی رفسنجانی مشکلات را نه از ساختار بلکه از عملکردها می داند.»
شبکه سلطنتی انگلیس می‌افزاید: «او که برای مدتی ریاست مجلس خبرگان را عهده دار بوده است برای اولین بار به برخی از مشکلات نظارت بر رهبری اشاره می کند: "خبرگان قانونی گذراند که هر یک از سازمان های زیر نظر رهبری که از آنها خواسته شده باید در هر اجلاس گزارش بدهند و ده سوال از آنها بشود و جواب بدهند. دعوت کردیم که بیایند. مثلا گفتیم رئیس سازمان صدا و سیما بیاید. بعد از مدتی گفت که نمی آییم . به همه گفتیم که بیایند اما نیامدند. در آخر یک مورد آسان پیدا کردیم و گفتیم رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه بیاید. در ابتدا همه خوشحال می‌شدند اما وقتی موعد می شد، نمی‌آمدند. رئیس شورای ائمه جمعه هم نیامد. رهبری هم گفته بودند هر کسی که خودش داوطلب باشد، می تواند بیاید".»
وب سایت بی بی سی در پایان این گزارش که به بررسی و تحلیل سخنان درخور تأمل هاشمی رفسنجانی اختصاص داشت، می‌نویسد: «تا حدود سه هفته دیگر رئیس جدید مجلس خبرگان رهبری تعیین می شود. با ریاست تازه البته نمی توان انتظار داشت که سازمان های زیر نظر رهبری به یکباره حداقل به مجلس خبرگان پاسخگو باشند... اما برای اولین بار در زمان رهبری آیت الله خامنه ای، موضوع انتخاب جانشین او نه در پشت درهای بسته بلکه از زبان سیاستمدارانی همچون "قربانعلی دری نجف آبادی" و "اکبر هاشمی رفسنجانی" دو عضو مجلس خبرگان در سطح افکار عمومی مطرح شده که نشانی است بر اهمیت روز افزون این مجلس و جایگاه احتمالی رئیس آن در تحولات آینده ایران.»حال باید پرسید که در آستانه برگزاری انتخابات ریاست مجلس خبرگان رهبری، این گفتگو با چه هدفی منتشر شده و این موضوعات از سوی ریاست سابق مجلس خبرگان رهبری، با چه انگیزه‌ای طرح شده است؟

منبع: جام نیوز


۹۳/۱۱/۲۹ موافقین ۰ مخالفین ۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی